Welkom bij Sectie Onderwijs & Opleidingen
Deze sectie heeft heel wat te bieden aan de chemieleerkrachten.
Onderwijs & Opleidingen is een sectie van de KVCV welke jaarlijks interessante studiedagen biedt.De sectie Onderwijs & Opleidingen van KVCV groepeert leraars Biochemie en Chemie van alle onderwijsnetten van het secundair onderwijs en ook leden van het assisterend en academisch personeel van het hoger onderwijs. KVCV ondersteunt hun beroepsbelangen en hun professionele vorming.
Presentatie Organische Nomenclatuur - Congres Wetenschappen
Chemieplatform - Chemie Interactief - Nieuwe eindtermen
De nieuwe teksten staan nu op de site.
NIEUWSTE VERSIE COS-BROCHURE - AUGUSTUS 2024
De recentste herwerking van de COS-brochure (augustus 2024) kun je hier downloaden.
De COS-brochure is een onmisbaar instrument om verantwoord, veilig en milieubewust om te gaan met chemicaliën in het secundair onderwijs. Je vindt er informatie over opslag van chemische stoffen, afvalverwerking, een veilige organisatie van de laboratoria en een uitgebreide lijst met adviezen voor 472 verschillende producten. Tevens vind je er links naar nuttige websites en lijsten met de H- en P-zinnen en de gevarensymbolen.
In deze herwerkte uitgave werden enkele minimale aanpassingen aan de adviezen opgenomen en een drietal nieuwe stoffen toegevoegd aan de advieslijst.
Een tool voor het maken van een risicoanalyse van de gevaarlijke stoffen is opgenomen in dBGS (databank gevaarlijke stoffen) die kan gedownload worden van www.gevaarlijkestoffen.be
NIEUW
Chemieplatform - Toelatingsproef Arts&Tandarts - Diergeneeskunde
Op het Chemieplatform vind je nu ook de module Toelatingsproef Arts&Tandarts en Diergeneeskunde. Daarin vind je een herhaling van de te kennen leerstof waarin talrijke vragen uit vorige toelatingsproeven op een interactieve manier geïntegreerd zijn. Er worden wel nog geregeld nieuwe voorbeeldvragen toegevoegd.
NIEUW
Nomenclatuur Organische Chemie
Visietekst
De sectie “Onderwijs en Opleidingen” van de KVCV boog zich recent over de huidige en toekomstige positie van het vak chemie in het secundair onderwijs (S.O.) in Vlaanderen. De discussie was opgestart omdat het onderwijs in Vlaanderen, en het onderwijs in de wetenschappen met de chemie in het bijzonder, in een overgangsfase zit, bepaald door o.a.:
• de aangekondigde hervorming van het secundair onderwijs,
• de herziening van de eindtermen,
• de intrede van “STEM” en de impact op de “klassieke” wetenschapsvakken
• de steeds terugkerende discussie over het gebruik van chemicaliën voor didactische doeleinden in het S.O.
Lees hier onze volledige visietekst