Wenst u een activiteit te laten opnemen in deze lijst? Geef uw activiteit door via dit formulier.
Duurzaamheid in de lessen chemie
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de wereld en moet dus ook een grotere plaats krijgen in het onderwijs. In deze nascholing leer je hoe je duurzaamheid breder kunt benaderen, met een focus op kritische denkvaardigheden en sociaal-ecologische inzichten.
Deze nascholing biedt je niet alleen nieuwe inzichten, maar helpt je ook om duurzaamheid op een dynamische manier in de klas te brengen, zodat je leerlingen actief betrokken raken bij het verduurzamen van onze samenleving.
Programma
De nascholing bestaat uit twee delen.
Aan de hand van voorbeelden uit de plasticsindustrie en het daarbij ontwikkelde lesmateriaal ontdek je hoe je leerlingen kunt stimuleren om na te denken over de uitdagingen van vandaag en de rol van de industrie hierin. Bovendien krijg je een korte kennismaking met de organische chemie.
Daarnaast wordt geïllustreerd hoe je het topic duurzaamheid kan integreren in het curriculum van de volledige derde graad. Op die manier wordt duurzaamheid een vast deel van de les chemie of natuurwetenschappen.
Het getoonde lesmateriaal wordt ook beschikbaar gemaakt om zelf in jouw lessen te gebruiken.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- integreer je duurzaamheid in het volledige curriculum van de derde graad, zodat het een vast onderdeel wordt van je lessen chemie of natuurwetenschappen;
- heb je inzicht in het ontwikkelde lesmateriaal en hoe je dit effectief kunt gebruiken in jouw klas;
- reflecteer je over het materiaal en pas je het aan de behoeften van jouw leerlingen aan;
- stimuleer je kritisch nadenken bij leerlingen en maak je hen bewust van sociaal-ecologische thema’s;
- erken je het belang van een brede en geïntegreerde aanpak van duurzaamheid in jouw onderwijspraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten Chemie en Natuurwetenschappen uit de derde graad van het secundair onderwijs.
Er is geen specifieke voorkennis vereist, maar interesse in/begrip van duurzaamheidsconcepten en circulaire economie is nuttig.
Verder is het ook interessant om kennis te hebben over hoe het topic chemie in de actualiteit doorheen de tijd wordt aangehaald, zoals de problematiek rondom PFAS, CFK’s, zure regen …
Begeleiding
Thomas Van Wayenbergh behaalde zijn masterdiploma chemie aan de KU Leuven, met een focus op sustainable chemistry. Als thesis ontwikkelde hij een Junior College module over plastics en duurzaamheid waar aan de hand van voorbeelden en oefeningen leerlingen aan het denken worden gezet over duurzaamheidsbegrippen.
Jade De Vocht is een afgestudeerde masterstudente in chemie aan de KU Leuven. Doorheen haar laatste jaar in chemie, koos ze voor een thesis over het ontwikkelen van lesmateriaal in verband met duurzaamheid en nanomaterialen. Dit materiaal heeft ze doorheen het jaar uitgetest en volledig uitgewerkt. Met een passie voor duurzaamheid, studeert ze nu verder voor een extra master in Duurzaam Innoveren en Ondernemen.
Powered by iCagenda