Wenst u een activiteit te laten opnemen in deze lijst? Geef uw activiteit door via dit formulier.

 

Vliegen we binnenkort op waterstof?

prentje1
Categorie
Lezingen
Datum
2022-06-16 20:00 - 22:00
Locatie
Ingenieurshuis - Desguinlei 214, 2018 Antwerpen

Programma en sprekers

Toelichting

De uitstotingsverschijnselen hebben het globaal klimaat in die mate verstoord dat de ATAG (Air Transport Action Group) de resolutie nam om de luchtvaart tegen 2050 carbon-neutraal te krijgen.
Dit zal uiteraard veel inzet vragen van luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, air traffic management en vliegtuig- en motorbouwers teneinde zich aan de beslissingen van de COP21 in Parijs te houden.

In principe is het aandeel van de luchtvaart niet meer dan 3% maar de sector legt alles in het werk om reeds tegen 2035 de toestand te stabiliseren zonder verergering. Naast tal van incrementele innovaties is het duidelijk dat ruptuur technologieën hiervoor onontbeerlijk gaan worden. De aanwending van waterstof om koolstofdioxide af te schaffen wordt dus behandeld door het accent te leggen op de vele uitdagingen die hierbij van pas gaan komen:
-        qua materialen voor de opslag van cryogenisch LH2,
-        qua productie en beheer van LH2,
-        qua aanpassing van de motoren,
-        qua voorbereiding tot combustie, 
-        voor wat betreft NOx emissies,
-        qua distributie en bevoorrading,
-        voor de veiligheidsanalyses bij ontwerp, implementatie, operaties,
-        voor de certificatie
Verschillende constructeurs hebben zich hierbij ingezet maar ze gaan niet allen in de richting van LH2.
Voor kleinere toestellen opteren sommigen voor zogenaamde hydrogen-cells. Ook in die sector zijn er talloze initiatieven voor hybride-elektrische toestellen. Om niet te spreken over SAF’s (Sustainable Aviation Fuel) welke reeds met succes aangewend worden.

Het doel van de voordracht is een antwoord te bieden op de vraag "Vliegen we binnenkort op waterstof?".
 

De sprekers

Jean-Jacques Speyer is Burgerlijk Ingenieur ElektroMechanica, VUB, MS Aeronautics & Astronautics van MIT, VSA. Na een periode als boordwerktuigkundige op Boeing 707, stapte hij over naar Airbus waar hij aanvankelijk belast werd met de certificatie van de tweekoppige bemanning. Voornamelijk actief in cockpit-ergonomie, certificatie, veiligheidsanalyses, human factors, vluchtoperaties, vliegprestaties, fuel economy werd hij Senior Director Airline Consulting o.a. verantwoordelijk voor Fuel & Flight Efficiency. Hij doceert «Specificatie en Certificatie van Vliegtuigen» aan de VUB, ULB en «Veiligheid en Regelgeving» aan de KUL. Als lid van de Franse Académie de l'Air et de l'Espace en Fellow van de Royal Aeronautical Society is hij betrokken bij onderzoeksprojecten bij Eurocontrol, Cleansky, EASA, alsook FSF (Flight Safety Foundation) en INCOSE (International Council for Systems Engineering) in de VSA.
 
Patrick Hendrick is Dr. Toegepaste Wetenschappen van de ULB en Militair Ingenieur van de KMS (Polytechnische School). Hij is gespecialiseerd in aeroengines en vliegtuig propulsie en is professor aan de ULB, VUB, KUL en KMS/ERM. Als hoofd van het department Aero-Thermo-Mechanics (ATM) aan de ULB leidt hij een team van 50 vorsers en 10 technici. Hij is bedrijvig in talloze projecten voor Belgische en Europese agentschappen zoals de Cryoplane, E-Break, 4EQUIP, WINGS. Hij is tevens expert bij het Applied Vehicle Technology (AVT) onderzoekspanel bij de NATO.

 
 

Alle datums

  • 2022-06-16 20:00 - 22:00

Powered by iCagenda

Meer activiteiten

Bezoek de website van volgende organisaties om hun activiteiten te bekijken:

C2W | Mens & Molecule